‘Bijna uitverkocht’: ACM legt misleiding door webwinkels aan banden

‘Bijna uitverkocht’: ACM legt misleiding door webwinkels aan banden



“Er zijn nog trio zetels overheen voordat dit prijs” of “Meer dan 100 mensen kochten dit wetsartikel”. Met dit soort slimme teksten trachten webwinkels ie koopgedrag van hun klanten te beïnvloeden. Ermee uitlijnen den bedrijven op ie randje van den wet.

Den Instantie Consument plusteken Markt (ACM) publiceert vandaag ene leidraad waarin staat hoe veraf bedrijven mogen gaan tijdens ie verleiden van klanten. Op diegene methode wil den toezichthouder “voorkomen dat den consument ter den digitale staathuishoudkunde ie onderspit delft”.

Met behulp van algoritmes plusteken kunstmatige pienterheid hebben bedrijven steeds meer mogelijkheden wegens ie rijrichting van hun klanten te zenden. “Bedrijven kunnen sturing wedden op ene methode diegene voordeel oplevert voordat den consument. Dan spelen zij ter op diens willen plusteken voorliefdes”, schrijft den ACM ter den leidraad. “Maar sturing vermag zowel wordt ingezet wegens consumenten zoals keuzes te leiden diegene tegen hun gewichtigheid ter gaan.”

“Zowat volgeboekt!”

Er staan geen nieuwe regels ter den leidraad. Den toezichthouder handhaaft nu alhoewel, ter geval van misleiding wegens webwinkels. “Maar wij kregen steeds vaker van bedrijven te horen dat zij behoefte hebben aan ene toelichting overheen watten nu welnu mogen plusteken watten noch”, zegt ene woordvoerder van den ACM. “Dit soort beïnvloeding is nog redelijk verrassend. Somwijlen is ie vaag waar den landgrens ligt tussen verleiden plusteken misleiden.”

Eentje van den tientallen praktijkvoorbeelden diegene ACM schenken ter den leidraad gaat overheen ene beauty-webshop. Klanten kunnen op den webpagina ene maandelijks verrassingspakket nemen via ene online invulformulier. Maar mits den klant ie postpakket wil reciteren, vermag dat enig telefonisch. Plus dat mogen noch volgens den toezichthouder. Iets dat via internet vermag wordt afgesloten, moeten zowel via internet opgezegd kunnen wordt.

Exporteren nep ene product schaars is, is zowel wederrechtelijk. Eentje modewinkel diegene tijdens weids beschikbare kledingstukken “Zowat volgeboekt!” schrijft, zit onjuistheid volgens den toezichthouder. Netwerken mits ene handelsbedrijf dat concertkaartjes verkoopt plusteken adverteert met “Samenstel nu tijdens onzerzijds voordat 80 euro den laatste kaartjes voordat ie uitverkochte muziekstuk”, terwijl ie muziekstuk noch volgeboekt is.

Booking.com alhoewel ooit op den vingers getikt

Ter 2014 worden Booking.com voordat ene vergelijkbaar vergrijp op den vingers getikt. Met uitspraken mits “wij hebben nog 2 vertrekken vrij” spoorde Booking klanten aan wegens snel ene ruimte te voorbehouden. Ie handelsbedrijf maakte noch manifest dat ie enig wegens ie aanbod op den inherent webpagina ging, plusteken dat er nog welnu vertrekken via ie hotel zelf te krijgen waren. Tegenwoordig adverteert Booking.com met “nog maar 2 vertrekken zoals dit overheen op onze webpagina”, watten welnu is toegestaan.

Den nieuwe leidraad van den ACM is nog noch permanent. Bedrijven, belangenorganisaties plusteken andere betrokkenen mogen nog totdat 16 januari reageren op den conceptversie.



Source link