Afspraken tussen adverteerders en techplatforms over aanpakken haatzaaien

Afspraken tussen adverteerders en techplatforms over aanpakken haatzaaien



Na maanden van gesprekken hebben adverteerders met Facebook, YouTube plusteken Twitter afspraken geproduceerd overheen ie beetgrijpen van haatzaaien. Dat heeft den World Federation of Advertisers (WFA) bekendgemaakt, diegene ie stof eentje van den “uitdagingen van onze mensenleven” noemt.

Den overeenkomst volgt op eentje onrustige zomer voordat met name Facebook. Ter juli trokken meer dan mille bedrijven hun reclames voorbijgaand terug van Facebook plusteken Instagram; zij vonden dat ie concern te weinig doet tegen haatzaaien plusteken vreemdelingenhaat.

Den afspraken roepen nog welnu veel vragen op overheen den precieze invulling, hier zou zoals verwachting den komende maanden zoals wordt gekeken.

Definitie haatzaaien

Onderdeel van den afspraken diegene nu zijn geproduceerd, is onder meer dat er eentje gezamenlijke definitie van “schadelijke content” komt. Den definitie varieert nu van podium totdat podium, waardoor ie volgens den adverteerdersorganisatie voordat bedrijven lastig is wegens te defini waar zij hun reclames willen plekken.

Daarnaast moeten den werkwijze waarop platforms rapporteren overheen zulke content wordt “geharmoniseerd”, dit heeft mits doelwit wegens adverteerders meer duidelijkheid te geven overheen hoe ie regelgeving wordt toegepast. Zowel komt er onafhankelijk toezicht op hoe Facebook, Twitter plusteken YouTube uitvoering geven aan hun regelgeving.

Unilever zei te juli van dit klas dat enig mits toezichthouder er kwam ie concern zullen uitvallen met den reclameboycot.

Facebook noemt den afspraken te eentje verklaring eentje “ongewone samenwerkingsverband” diegene moeten promoten wegens online haat tegen te gaan. Twitter laat weten trots te zijn op watten er is bereikt plusteken ie concern gelooft dat den wendingen “gaan promoten wegens eentje plek te creëren voordat gezonde publieke conversaties”.

‘Nog geen triomf’

Twee omvangrijke adverteerders, toer plusteken Unilever, vermelden den afspraken tegenover den Financial Times eentje goede eerste stap, maar zijn zowel nog terughoudend plusteken willen voorafgaand den uitwerking zien. “Wij spreken nog noch van eentje triomf”, zegt toer’ kop marketing Jane Wakeley, maar zij noemt ie welnu eentje “bepalend mijlpaal”.

Unilever, dat voordien aankondigde totdat ie einde van ie klas te den VS noch meer te promoten op sociale media, is opgewekt dat er meer één streep komt te hoe techplatforms gaan rapporteren overheen haatzaaien. Vicepresident global media, Luis Di Como, zegt voorts dat dit den “juiste voorwaarden” zijn wegens ie promoten weer te hervatten mits den afspraken terdege wordt verricht.

Ie initiatief van den reclameboycot tegen Facebook plusteken Instagram kwam van eentje veel burgerrechtenbewegingen te den vorm van den strijd #StopHateForProfit, bedoeld wegens zo verandering overheen te dwingen. Ene gesprek te juli met Facebook worden voort den organisatie achter den strijd bestempeld mits “vruchteloos”.

Voordat zover beroemd heeft den organisatie #StopHateForProfit nog noch op den nieuwe afspraken gereageerd. Den Nederlandse Unie van Adverteerders laat weten achter den gemaakte afspraken te staan plusteken zegt zowel zelf nog steevast te gesprek te zijn met Facebook overheen afspraken op plaatselijk niveau.



Source link