‘Een op de twaalf speelt games achter het stuur’

‘Een op de twaalf speelt games achter het stuur’



Automobilisten, fietsers plus voetgangers waren vorig klas nog eeuwig geregeld met hun telefoontoestel bezig: nagenoeg 70 procent van den 4068 respondenten gaf aan dat weleens te uitvoeren. Dat blijkt uit research van den Stichting Wetenschappelijk Research Verkeersveiligheid (SWOV) ter opdracht van verzekeraar Interpolis.

Dat is vrijwel idem percentage mits twee klas geleden, maar volwassenen gebruikten ter 2019 welnu vaker hun telefoontoestel wegens den scheepvaart ter te stellen, naslag op te zetwerk plus spelletjes te spelen ter ie verkeer. Vooral automobilisten speelden onderweg geregeld ene spelletje.

“Wij zien dat ter 2019 8,2 procent van den automobilisten weleens ene spel speelt tijdens ie rijden”, zegt Patty Jansen, reseacher via Interpolis, ter ie NOS Radio 1 Nieuws. Twee klas geleden wasgoed dat nog 3 procent. “Maar wij zien werkelijk overheen den hele streep dat mensen games spelen, zowel ter hun rol mits voetganger, automobilist plus wielrijder.”

‘Betere apps’

Ene mogelijke reden diegene ie research noemt voordat dit versteviging is dat er nu “meer plus betere apps” zijn voordat jouw telefoontoestel wegens mee te navigeren, naslag te luisteren plus spelletjes te spelen. Ene andere verklaring, specifiek voordat den versteviging van naslag toenemen plus den spelletjes ter den automaat, is dat mensen vorig klas langer ter den opstopping stonden dan twee klas geleden.

Welnu bleek dat den volwassen respondenten minder vaak handheld belden op den rijwiel. Sinds 1 juli vorig klas is ie wederrechtelijk wegens jouw telefoontoestel vast te vasthouden achter ie stuurwiel of op den rijwiel. Den onderzoekers van den SWOV stellen dan zowel dat dit den verklaring zullen kunnen zijn voordat dit daling. Ie verbod heeft volgens hoen echter “nog noch ie gewenste resultaat heeft verkrijgen”.

Hardnekkig probleem

Den SWOV hoopt dat dit research zullen promoten wegens ie telefoongebruik ter ie verkeer te verminderen. Ie is ene hardnekkig probleem, zegt zowel Jansen. “Den liefste wijze wegens ie aan te pakken is via verschillende invalshoeken, zowel met handhaving, mits campagnes, voorlichting plus technologische oplossingen.”

Vooral ie handhaven plus den “subjectieve pakkans” zijn volgens haar belangrijke factoren. “Dat is den mate waarin mensen denken dat zij gepakt plus beboet zullen wordt. Plusteken diegene is nu intact verachtelijk.”



Source link