Facebook verbiedt politieke advertenties in week voor presidentsverkiezingen

Facebook verbiedt politieke advertenties in week voor presidentsverkiezingen



Ter den week voordat den Amerikaanse presidentsverkiezingen is ie noch toegestaan nieuwe politieke advertenties te plekken op Facebook plus Instagram. Dit gevolgtrekking volgt na nagenoeg ene schooljaar van maatschappelijke druk wegens iets te uitvoeren aan politieke advertenties waarin politici feitelijke onjuistheden verspreiden.

Tegelijkertijd heeft den schikking waarschijnlijk maar beperkt effect. Wie vóór ie verbod ene advertentiecampagne start vermag dit gewoon totdat na den verkiezingen toestaan doorlopen. Diegene advertenties wordt zowel noch gecontroleerd. Welnu verschijnen zij te den zogeheten advertentiebibliotheek, waardoor volgens Facebook ie weerleggen van beweringen mogelijk blijft. Of dat tegengeluid vervolgens zowel wordt waargenomen onderbrak den gebruikers diegene den reclameboodschap voorheen zagen, is den vraag.

Ongerust overheen verdeeldheid

Zuckerberg is zoals inherent zeggen verontrust dat omdat zijn land zo verdeeld is, plus den definitieve verkiezingsuitslag mogelijk dagen of zelfs weken op zichzelf laat wachten, den maatschappelijke rumoer louter maar groter wordt. Wegens diegene reden heeft den topman ene veel maatregelen genomen. Ie voorbijgaand verbieden van politieke advertenties springt er ie uiterst uit. Ene van den andere maatregelen is dat er bovenaan den tijdlijnen van Facebook plus Instagram kennisgeving overheen den verkiezingen komt te staan, onder meer met instructies hoe men vanaf postbode vermag stemmen.

Den verwachting is dat veel mensen vanaf postbode zullen stemmen wegens den pandemie. Zuckerberg zegt dat Facebook zichzelf voorbereidt op ie waarheid dat claims overheen den uitsluitsel kunnen wordt gedaan voordat dit helemaal binnenshuis is. Berichten van kandidaten waarin zij zichzelf ofschoon totdat winnaar uitschreeuwen voordat er ene officiële uitsluitsel is, zullen ene label krijgen met ene opmerking hierover.

Nu langer kritiek

Ie gevolgtrekking van Facebook wegens politieke advertenties noch te factchecken is van vorig schooljaar oktober plus er is sindsdien kritiek op. “Wij denken dat mensen zelf willen zien watten politici zeggen. Plusteken mits den inhoud nieuwswaardig is, zullen wij dit noch offline halen, zowel ofschoon is dit te tegenspraak met onze richtlijnen”, zei Zuckerberg vorig schooljaar te tijdens ene toespraak. Twitter besloot vorig schooljaar politieke advertenties helemaal te weren plus Google beperkt den bereikmogelijkheden (targeting) ervan.

Diezelfde maand kwam er kritiek vanuit Facebooks inherent gelederen. 250 medewerkers, ene fractie van ie totale personeelsgegevens (35.000 medewerkers), ondertekenden ene open epistel aan den topman. Zij gaven aan verontrust te zijn dat met dit gevolgtrekking den “goede stappen” diegene waren gezet op ie landstreek van integriteit teniet werden gedaan. Dit hielp noch, Facebook bekrachtigde ie gevolgtrekking start januari dit schooljaar, nadat ie er inwendig nog ooit zoals wasgoed gekeken.



Source link