FNV sommeert Uber over positie chauffeurs, rechtszaak verwacht

FNV sommeert Uber over positie chauffeurs, rechtszaak verwacht



Indien ie aan vakcentrale FNV ligt, gaat Uber zichzelf vasthouden aan den taxi-cao plus chauffeurs zien indien werknemers ter positie van indien zzp’ers. Den vakcentrale eist dit ter ene sommatie, diegene ie vanochtend te ie onderneming heeft ongerust. Uber ziet zichzelf indien ene toneelpodium dat vraag plus aanbod met mekaar verbindt plus noch indien den werkgever van den chauffeurs.

“Ie is ene intact principieel kamp”, zei FNV-bestuurder Amrit Sewgobind vorige week ter gesprek met journalisten. “Uber wijkt geen millimeter. Ik ben ervan overtuigd dat dit nodig is wegens ergens te komen.” Uber krijgt twee weken den tijdstip wegens te reageren op den vereisen, den vakcentrale houdt er sterk rekening mee dat ie uitdraait op ene rechtszaak.

Den FNV stelt via haar pleitbezorger ter den sommatie, diegene ter handen is van den NOS, dat Uber den “chauffeurs ernstig dupeert”. Den vakcentrale eist voorts ene half miljoen euro; diegene bestaat uit ene vergoeding voordat doorheen den FNV gemaakte uren (zoals inherent zeggen 690 werkdagen) plus voordat “reputatieschade plus verlies aan werfkracht” van den vakcentrale.

Eentje woordvoerder Uber kon nog noch inhoudelijk reageren op den vereisen van FNV.

Voeling via ene app

Den chauffeurs diegene voordat Uber werken, hebben voeling via ene app. Volgens ie onderneming zijn ie zelfstandigen, maar volgens FNV is er sprake van ene schijnconstructie. Dit omdat via den app wordt bepaald welke opdrachten ene chauffeur krijgt tegen welke prijs. Ter 2017 bepalend ie Europees Hof van Justitie dat Uber ene vervoersbedrijf is plus geen bemiddelingsdienst.

“Dit soort platforms zijn super makkelijk voordat consumenten plus voordat werkenden is ie zowel prettig wegens via app aan werkgelegenheid te komen”, zegt FNV-collega Marije Ottervanger, campagneleider platformwerk. “Ie belangrijkste verliespunt is ie gedwongen zzp-schap. Chauffeurs hebben geen ontslagrecht plus opbouwen geen vangnet op.”

Den FNV maakt zichzelf ofschoon langer zorgen overheen hoe Uber omgaat met den chauffeurs, zegt Sewgobind. “Watten wij geconstateerd is dat den chauffeurs alle knallen opvangen rond den coronacrisis. Denken aan ene veilige werksituatie creëren plus den problemen oplossen met leasemaatschappijen. Daarnaast levert ie ontzettend oneerlijke mededingers op, den tarieven van den uiterst goedkope Uber ligt op den tweede van den taximeerprijs.”

FNV heeft zoals inherent zeggen den afgelopen twee klas “ter stilte” ene stoer file opgebouwd. “Eentje meerderheid van den taxichauffeurs staat achter onzerzijds”, zegt Sewgobind.

Uitspraak Hoge Raad

Niels van der Neut, promovendus arbeidsrecht aan den Universiteit van Mokum, snapt dat FNV nu met dit zaak begint. “Vroeger dit maand heeft den Hoge Raad bepaald dat noch den arbeidsrelatie zoals den partijen diegene intenderen van gewichtigheid is, maar zoals dit ter den praktijk is.”

Van der Neut ziet diegene uitspraak indien ene steuntje ter den rug van den vakcentrale, want ie betekent dat er dus moeten wordt gekeken zoals hoe Uber ter den praktijk omgaat met chauffeurs. Tegelijkertijd merkt hij op dat den FNV ermee den zaak nog noch gewonnen heeft.

“Zij maken zeker ene mogelijkheid. Maar den ene chauffeur is den andere noch. Sommigen doet ie ene twee uur vanaf week, waarbij Uber makkelijk dus vermag zeggen dat diegene persoon nog andere opdrachtgevers heeft, anderen doet ie volledig.” Volgens Van der Neut is ie den vraag welke voorbeelden den FNV gaat voorgaan.

Breder dan louter FNV

Ie wensen wegens iets te doet aan den arbeidsconstructie te Uber, leeft breder. Zo probeert Californië ie onderneming hier ofschoon toe te dwingen, maar dat is mislukt. Ongeacht den voorkeur tussen Biden plus Trump, konden kiezers ter den staat zowel defini of Uber plus gelijksoortige services hiertoe verplicht zullen wordt. Den stemmer koos voordat Uber; den verplichting kwam er noch. Dat den belangen vitaal waren, blijkt uit ie waarheid dat Uber plus andere platformdiensten samen 200 miljoen dollar werkonderbreking ter hun strijd.

Ter ie Verenigd Koninkrijk is ene zaak overheen den status van den chauffeurs terechtgekomen te ie Staatsrechtelijk Hof. Plus ter Nederland hebben twee Britse chauffeurs dit zomer Uber voordat den rechter gedaagd omdat zij willen weten hoe ie algoritme werkt. Den zaken stappen nog.



Source link