Hoe deepfakes het bedrijfsleven kunnen veranderen

Hoe deepfakes het bedrijfsleven kunnen veranderen


Experts waarschuwen ofschoon langer voordat den gevaren van deepfake-technologie: filmpjes diegene met behulp van slimme algoritmes zijn gemanipuleerd. Maar volgens techexpert Jarno Duursma biedt ie zowel veel mogelijkheden. Vooral voordat ie koophandel. “Ie maakt onzerzijds iedereen creatiever.”

Intelligente software creëert plus manipuleert bestaande producten, audio, kiek’s plus tekst op steeds grotere schelp. Voordat den één is dat eentje creatieve ontwikkeling, voordat den ander eentje noch te terugkaatsen onheilsdreiging. “Den scheidslijn tussen huwelijksinzegening plus nep wordt zo dun, ik denken dat den mentaliteit uit den wijnfles is”, stelt Duursma. “Dat geldt voordat den donkere ze van den technologie, maar óók voordat den creatieve ze.”

Afgelopen week kwam Epic Games nog met den tool MetaHuman. Dat is eentje generator diegene intact realistische geanimeerde ‘mensen’ produceert. Nieuwsuur-journalist Rudy Bouma volgt ofschoon langer den wereld van den deepfakes plus volgens hem is den tool “revolutionair”. Noch ge wegens den hoge kwaliteit van den ‘nepmensen’, maar zowel omdat ie programma kosteloos zou zijn. “Iedereen schenkkan dit straks thuis exporteren. Sommigen vermeld ie ofschoon den democratisering van creativiteit.”


Ene geanimeerde ‘vrouw’ uit den MetaHuman-generator

Unreal Engine

Er zijn steeds meer tools op den markt diegene gebruikmaken van deepfake-technologie. Ie volwassene publiek weet deepfakes vooral mits video’s waarin ie ene gezicht met ie andere wordt verwisseld. Somwijlen zo realistisch dat ie nieuwe beeld nauwelijks is te onderscheiden van ie authentieke beeld.

Maar deepfakes gaan nu voorts. “Ie bekendste voorbeeld is den webstek thispersondoesnotexist.com“, legt Duursma uit. Den webstek toont kiek’s van personen diegene noch huwelijksinzegening zijn, maar welnu gebaseerd zijn op kiek’s van werkelijke mensen. “Dat schenkkan jou natuurlijk op van alles toepassen. Wil jou eentje opzienbarend logo of kiek voordat op jou webstek? Te enkele jaren schenkkan dat met één druk op den schakelaar.”

Den tool Dall-E, diegene ie handel OpenAI van Elon Musk te januari presenteerde, brengt dit potentie ofschoon eentje stuk naderbij: den gebruiker typt te welke kiek hij wil plus den software creëert eentje vitaal tal nep-afbeeldingen, diegene precies voldoet aan den omschrijving.

Ene stoel te den vorm van eentje avocado? Den software genereert tientallen plaatjes. Duursma: “Ik verwachten dat dit te eentje twee schooljaar onderdeel wordt van eentje Microsoft-softwarepakket. Zij hebben den exclusieve vergunning te handen.”


Softwaretool Dall-E creëert plaatjes op poot van tekst

OpenAI

Vroeger kwam OpenAI ofschoon met eentje tool diegene ideeën voordat startups genereert. Duursma: “Sommige ideeën werken helemaal noch te den werkelijke wereld, zoals kauwgom met den smaakwaarneming van look. Maar stel jou werkt ter Unilever plus bent op zoek zoals nieuwe ideeën: dan ververs jou den pagina eentje uur lang plus ontvang jou veertig ideeën diegene redelijk zijn plus tien intact wasgoed. Dan wil ik best honderdtal ideeën zien.”

Volgens Duursma maakt den technologie iedereen creatiever. “Met behulp van dit tools schenkkan iedereen waar maken waarvoor jou voorgerecht den skills noch had.”

Den schaduwzijde

Nieuwsuur-econoom Mathijs Bouman ziet zowel eentje schaduwzijde. “Nu kunnen wij onzerzijds nog onderscheiden met muziek- of tekentalent, maar verliezen wij straks noch onze creativiteit plus schenkkan iedereen met eentje goede babbel dan creatieve producten verkopen?”

Deepfake biedt nog meer mogelijkheden. Loop jou vast te eentje marketingtekst? Dan biedt den technologie eentje nieuwe invalshoek. Wil jou jou medewerkers voorlichten overheen eentje nieuwe ontwikkeling? Maak eentje inherent avatar, typ jou tekst plus 15 minuten zometeen heb jou eentje video van jezelf mits presentator.

Plus geen zin wegens moeite te uitvallen te eentje mail? “Straks typ jou eentje twee bulletpoints plus dan creëert kunstmatige slimheid eentje volledig schrijven e-mail met vriendelijke toon”, zegt Duursma.


Dit avatar creëerde Jarno Duursma van zichzelf

Privébeeld

Theo Gevers, hoogleraar rekentuig vision aan den Universiteit van Mokum, ziet den interesse te deepfake-technologie zowel ter bedrijven groeien. Voordat eentje volwassene canap onderzoekt hij hoe den technologie ingezet schenkkan wordt ter onlinegesprekken met klanten. “Indien jou eentje voorliefde hebt voordat eentje vrouw met hoge stem bijvoorbeeld, kun jou daarheen straks eentje gesprek mee voeren, terwijl er werkelijk eentje man met lage stem achter schuilgaat.”

Weliswaar blijft er eentje ommezijde aan dit ‘democratisering van den creativiteit’. “Stel er duikt eentje nepfilmpje op van eentje ceo waaruit blijkt dat zijn vloeibaar middelen – strafbaar dat op korte termijn schenkkan wordt uitgegeven zoals strafbaar te den kassa of belegd strafbaar – helemaal noch zo toereikend zijn, terwijl zijn handel op ie punt staat zoals den buidel te gaan. Ene reputatie wordt langzaam opgebouwd, maar snel geruïneerd”, legt Duursma uit.

Plus zowel cybercriminelen kunnen zichzelf eenvoudig voordoen mits iemand verschillend ter oplichtingspraktijken. Bouman vraagt zichzelf daarom voltooid welke regelgeving er zou komen. “Moeten er noch eentje soort waarschuwingsteken komen, eentje belletje aan ie start, van: dit is nep?” Duursma: “Dit techniek zou zowel voordat opsporingssoftware eentje uitdaging zijn.”

Nieuwsuur-econoom Mathijs Bouman interviewde voordat den LinkedIn-serie Opbellen met Bouman Jarno Duursma overheen den deepfake-technologie te ie koophandel. Dat vraaggesprek kun je hier terugkijken. Over de gevaren van deepfake-technologie lees je hier meer.



Source link