Vorig jaar voor ruim 41 miljoen euro schade gemeld bij Fraudehelpdesk

Vorig jaar voor ruim 41 miljoen euro schade gemeld bij Fraudehelpdesk



Gedurende den Fraudehelpdesk is vorig schooljaar voordat wijd 41 miljoen euro aan schade doorheen fraude gemeld. Dat is ene sterke versterking ten opzichte van 2019, waarna er onder den desk voordat wijd 26 miljoen euro aan meldingen binnenkwam.

Den Fraudehelpdesk signaleert dat criminelen ter toenemende mate persoonlijke gegevens vangst weten te maken waarmee zij zichzelf overtuigend kunnen voordoen indien iemand verschillend.

Dat gebeurt onder meer doorheen ‘phishing’ (ie zenden van ene misleidend huwelijksinzegening lijkende verbinding zoals bijvoorbeeld ene bankrekening, diegene den oplichter ter werkelijkheid toegang verstrekken totdat persoonlijke gegevens van zijn slachtoffer) of ene telefoongesprek op te nemen.

Doorheen kennis van persoonlijke financiële gegevens of van iemands stemgeluid zijn criminelen steeds huis ter staat zichzelf uit te geven voordat ene ander. Eentje steeds meer voorkomende vorm van fraude is den hulpvraag via WhatsApp: ie tal meldingen daarvan is vorig schooljaar vervier- of vijfvoudigd, zegt ene woordvoerder van den Fraudehelpdesk.

Gedurende diegene vorm van oplichting doet iemand zichzelf voordat indien weten of gezinslid, bijvoorbeeld indien zoon of dochter, met ene appje overheen ene verrassend telefoonnummer plusteken ene vertelsel overheen vermissing of roof van den oude telefoontoestel. Den oplichter vraagt dan zijn slachtoffer wegens zogenaamd den huursom of kredietverlening voordat te vuren; indien iemand dat doet verdwijnt ie strafbaar op den rekening van ene ‘katvanger’, ene trawant diegene zijn rekeningnummer speciaal daarvoor vacant heeft opperen. Te veel gevallen is ie slachtoffer zijn strafbaar vergeten.

Inspelen op den actualiteit

Den woordvoerder schenkkan den sterke versterking van ie totale schadebedrag noch verklaren, omdat ie meldpunt ginds geen research zoals heeft gedaan. Welnu heeft den Fraudehelpdesk vorig schooljaar veel meer meldingen gekregen, waardoor ie totale bedrag dus zowel veel hoger uitvalt.

Zowel lijkt er ene zwachteling te zijn met den coronacrisis: sinds diegene uitbrak ter maart is er ene top te zien ter ie tal meldingen plusteken dat schenkkan ermee te maken hebben dat er vanaf dat uur veel meer online worden gewinkeld.

Mogelijk zijn mensen diegene ginds minder ervaring mee hebben voordien slachtoffer van oplichters, diegene op hun spelletje weer inspeelden op den actualiteit doorheen schaarse plusteken gewilde producten indien mondkapjes, desinfecterende gel of sportkleding aan te bieden. Mensen diegene dat soort waar bestelden kregen diegene na betaling vervolgens nooit geleverd, plusteken den ‘toeleveringsbedrijf’ wasgoed nergens meer te doordringen.



Source link